Vad är ett ogräs?


Ja, vad är ett ogräs? Är det en viss typ av växter, t.ex. maskrosor, kirskål, tusenskönor i gräsmattan, eller vad?
Jag anser att det är den som har hand om trädgården som bestämmer. Trädgårdsmästaren om man så vill, eller tomtägaren, eller helt enkelt den som ska vistas i trädgården och som vill njuta av den på sitt sätt.
Om det retar någon annan att tusenskönorna blommar i min gräsmatta – fine! Bli retade då, men jag gör ändå som jag vill!
Möjligen kan grannarna ha något att säga när vinden ligger på och massor med små fallskärmar flyger över staketet från mina utblommade maskrosor... Men det är tur att jag har världens bästa grannar!!

Det här med växtkraft är ju så spännande. För många år sedan byggde vi ut vårt hus, och just där vi skulle bygga växte en stor fin Rhododendronbuske. Det gjorde mig ganska ledsen men när vi stod där med grävmaskinisten och han skulle köra skopan i jorden frågade jag om han inte kunde gräva ett hål lite längre upp i backen och sedan lägga ner den stora busken där. Jag hade inte förberett någonting. Jag borde ju ha haft fin jord och gödsel i en hög som han hade kunnat fösa ner i hålet som en fin bädd åt busken. Men icke. Den blev flyttad ner i ett hål där det bara fanns berg och pinnmo blandat med grus. Jag fick dåligt samvete. Hur skulle det gå för min fina Rhododendron? Nu, 20 år senare, lever busken fortfarande och blommar varje år. Och, döm om min förvåning för ett par år sedan; den hade frösått sig i en stubbe som finns strax intill! Jag har nu följt den nya plantan i några år, från att den bara hade två blad – nu har den totalt 17 blad och en ny liten bebis vid sin sida!!
Titta här bara:

(och Gud nåde den som rensar bort DET ogräset!!)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0