Bara två äppelträd



I min trädgård finns bara två äppelträd. Det ena är ett Transparant Blanche som just nu är helt perfekt, gott att äta i - ungefär en vecka - och sedan blir de glasiga, vattniga och tråkiga. Men helt perfekta för att göra äppelmos av! Det andra är Oranier, betydligt fastare i köttet och goda att äta. Båda gamla sorter, men jag saknar Åkerö, Signe Tillisch och Säfstaholm... Är ju uppvuxen i en trädgård med ett tjugotal olika sorter. Jag minns hur jag, när jag var liten och på väg till skolan, tog med mig ett stort Signe Tillisch i skolväskan. De brukade alltid bli jättestora! Och ytan var så spännande, fet och vaxartad. Åkerö är ju helt annorlunda, har en matt vacker yta och sitt lustiga kännetecken vid skaftet, den lilla "knorren". Så goda!

Här har vi Transparent Blanche:


Och här Oranier:



I år blev äpplena större än någonsin! Jag tror aldrig att jag har haft så stora äpplen tidigare. Det kanske beror på hur jag beskar dem... Det blev litet mycket, kanske, och i våras. Enligt en trädgårdsmästare som jag träffade på Bergianska trädgården så ska man hellre beskära äppelträden på hösten efter skörden. Då får de inte sådär infernaliskt mycket vattenskott! Ska prova det i höst. I min trädgård brukar man ju göra lite som andan faller på...
En trädgård får aldrig kännas som en kvarnsten om halsen!!
Den ska vara en njutning och en lisa för själen!










Kommentarer
Postat av: Grisi

massa äppelpaj :) har massa äpplen i trädgården jag med, även päron, plommon, konstiga körsbär och en rosmarinbuske! finns säkert mer att utforska. jag tror att det har varit en väldigt fin trädgård inte allt för längesedan

2011-08-23 @ 22:52:50
URL: http://grislabyrint.blogg.se/
Postat av: Gräs under fötterna

Vad roligt! Kan du inte ta lite bilder och lägga upp på din blogg? Så man får se?

2011-08-24 @ 19:22:07
URL: http://grasunderfotterna.blogg.se/
Postat av: Joel

Är de där "oranierna" verkligen goda? Har för mig att de brukar vara små och sura.

2011-08-31 @ 01:17:50
Postat av: Gräs under fötterna

Oranie-äppplen är en gammal fin sort som ansågs vara dessert- och matäpple. Äppelsorten har okänt ursprung men fanns i Sverige och Finland före 1850 och anses ha spridits från Skåne. Köttet är saftigt och sött. Är Dalslands landskapsäpple. Problemet är att du kanske åt äpplena innan de var mogna? Då är dom mycket sura...

Bilden högst upp (min illustration av äpplen) användes i ett gratulationskort till vigseln mellan prinsessan Victoria och Daniel. Då fick de två äppelträd i present från Kungliga Vitterhetsakademien. Det ena var ett Oranie-träd! Så... helt illa kan det väl inte vara?!

2011-09-04 @ 18:48:26
URL: http://grasunderfotterna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0