Blanda blommor och grönsaker



I mitt trädgårdsland växer det allt möjligt som jag har sparat från olika håll. När jag hittar en akleja i trädgården, ute i gräset till exempel, så flyttar jag den till en hörna i trädgårdslandet. Nu har jag aklejor i alla möjliga färger och storlekar. Bland blommorna har jag även grönsaker, jordgubbar och kryddor. Det är så fint att blanda, tycker jag! Alltid är det något som blommar. Och en kryddväxt som t.ex. Salvia, som ju är ganska speciell i smaken har otroligt vackra blommor! Jag beskar min salvia ordentligt förra året så den har tyvärr inte blommat i år.

Squashen provade jag att plantera i krukor i år. Det har inte lyckats lika bra som att ha dem  på friland. Men nackdelen med friland är att sniglarna äter upp dem. Nästa år ska jag sätta dem i pallkragar istället.
Tomaterna har lyckats halvbra. Jag var bortrest under de viktigaste veckorna när jag borde ha planterat om dem men hade som tur var en fantastisk granne och en fantastisk syster som vattnade under de veckor jag var borta! Så fort jag kom hem planterade jag om dem, men det var som om de inte riktigt orkar ändå. Jag bara hoppas att de ska hinna bli röda innan hösten kommer. Eller innan sniglarna äter upp dem!





Min käre make kom hem med några pallkragar från jobbet som jag nu har planterat om tomaterna i. De borde ju bli glada, men ingen större förändring har kunnat skönjas. Jag rensade upp ett litet område bredvid trädgårdslandet där pallkragen fick vara. Då rensades ganska mycket Såpnejlika och Lysimachia (Praktlysing) bort.

Här är såpnejlikan:



Upprensningen av området får ses som en förberedelse för framtiden i ett större perspektiv. Jag planerar nämligen bygga ett växthus. Mer om det en annan dag.
Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: Hillevi Liljestrom

Hej där!

Välkommen till Zonlistan! Och så kul att du bor i grannskapet:-)

JAg är en sann älskare av min halvvilda tomt jag med! Äng, blåbärsris, rubbet!! Så ska det va, då trivs jag.



Ha en trevlig helg!



Hälsar Hillevi

2011-08-26 @ 16:42:15
URL: http://www.stocksundgarden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0