Buskpionen

För flera år sedan köpte jag en buskpionplanta som sedan levde en tynande tillvaro i min gräsbevuxna backe. Till saken hör att just där planterade pionen brukar jag faktiskt klippa gräset (jag klipper valda delar av gräset i min trädgård)! I backen växer även en stor ek samt ett antal björkar. För ett par år sedan valde vi att ta ner sju björkar eftersom de började växa upp i eken och ta mycket av energi från den samtidigt som de skuggade tomten. Efter att de här björkarna togs ner har min buskpion börjat ta sig. I år hade den 7 blommor, vilket är rekord. Nästa år säkert fler. Den är så vacker! Eller hur? Den har en vedartad stam och är inte som vanliga pioner som ju vissnar ner helt varje år. Jag är väldigt glad för denna blomma.
Men en sak som grämer mig litet är att jag gav bort en likadan samtidigt som jag köpte min till en kompis. Hon planterade sin i en solig backe med en gång och har nu bortåt 50 blommor på sin... En storslagen syn!



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0