Gräs under fötterna

Den här bloggen ska handla om en trädgård.
Det är min trädgård, men andra brukar ha åsikter om den. Andra som planterar tulpaner i spikraka rader, andra som kämpar hela sommaren för att få en mossfri gräsmatta, andra som har en perfekt formklippt häck. Jag hör inte till denna kategorin "andra". Jag vill ha en trädgård som är vildvuxen i dessa "andras" ögon. Jag vill bli överraskad varje år av allt nytt som spirar i trädgården, trots att jag har bott här i 26 år! Jag älskar att bli överraskad över vad som tittar fram mellan löven, t.o.m. vad som tittar upp i asfalten på min garageuppfart! I min trädgård händer det ständigt nya saker som man kan förundra sig över.

Jag glömmer aldrig när jag en gång gick och rensade ogräs i min blomsteräng på framsidan av huset. Då gick en dam jag känner förbi, och undrade: - "Rensar du i DET DÄR?"  Jaa minsann sade jag. Det är ju en blomsteräng, och det är trädgårdsmästaren som bestämmer vad som är ett ogräs och inte!
Likadant en gång när dessa kringvandrande egenföretagare som jobbar i trädgårdar kom och knackade på min dörr (i tron att de hade kommit till en guldko som de kunde mjölka). Efter en lång diskussion om just detta: Det är trädgårdsmästaren som bestämmer vad som är ett ogräs i hans/hennes egen trädgård! Eller hur? Killen gick efter en stund iväg men svansen mellan benen och referenspärmen under armen. Inget napp här inte.

Nu har jag slagit gräset på sommarängen. Sommaren är ju nu så torr, så det är helt brunt i backen. Det ser lite tråkigt ut, men snart vet jag att det kommer att spira något igen. Ska bli kul att se vad som kommer först.
När jag slog gräset fick det flera konsekvenser för djurlivet i backen. För det första hittade jag en del hål som jag täppte igen. Den natten tog vår katt ett antal möss som tydligen hade blivit hemlösa. Jag fick lite dåligt samvete, men man vill ju inte gärna ha in de små liven i huset i höst!
Det andra var ett vilt surrande: det visade sig att jag hade slagit av övre delen av ett litet humlebo! Humlorna hade små bruna kokonger som de skyddade allt vad de kunde. Det var små bruna och svarta humlor. Efter ett par timmar hade humlorna lyckats dra över lite mossa över boet. Efter ett dygn var det en liten kulle med mossa där, och efter några dagar en ännu större kulle med mossa. Humlor vill man ju ha i sin trädgård! De är bra för pollinering och allmän trivsel!





Vad jag älskar min trädgård! Bara att få ha gräs under fötterna...

Kommentarer
Postat av: Limpis

Vilka lustiga kokonger humlorna har!

2011-08-05 @ 18:32:23
Postat av: grisen

jag tycker att det är en väldigt bra trädgård! fin, mysig och man kan bli överraskad av vad man hittar. många gånger som jag har gått runt med kameran där. tycker att du gör ett bra jobb med den!

2011-08-14 @ 20:23:50
URL: http://grislabyrint.blogg.se/
Postat av: Gräs under fötterna

Tack det var snällt sagt! Ja, jag trivs verkligen här. Det är en trädgård som man verkligen inte blir uttråkad av. Och man jobbar med den precis så mycket som man vill – eller inte vill!

2011-08-15 @ 13:51:11
URL: http://grasunderfotterna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0