Mynta och annat i trädgårdslandet

I trädgårdslandet har jag naturligtvis lyckats klämma in en del potatisplantor. De var ganska tacksamma i år – jag valde sparrispotatis i år. Mycket god. Det enda problemet är att den är inte riktigt färdig än, och man vill ju gärna ha... Har skördat en del redan fast många var små som körsbär...




Förra året satte jag en kattmynta i trädgårdslandet med tanken att den ska planteras i rabatten på framsidan eller någon annanstans i trädgården där katten kan ha glädje av den... För det första har den brett ut sig något otroligt i trädgårdslandet, har blommat fantastiskt fint (nu är den nästan utblommad). Men katten är totalt ointresserad av den! Någon annan som har erfarenhet av kattmynta?



En annan fin mynta är ju denna med stark mintdoft/smak och vackra lila blomstänglar. Ett av de bästa användningsområdena till denna krydda visar jag en bild på längst ner i dagens inlägg: en Mojito! (Idag är det ju fredag! Skål!)




Kommentarer
Postat av: grisen

gott med mojito!

läste att det är mer vanligt att hankatterna gillar kattmynta.. men det är väl individuellt. låter gott med sparrispotatis.. hur smakar den?

2011-08-14 @ 20:19:42
URL: http://grislabyrint.blogg.se/
Postat av: Gräs under fötterna

Jasså det är hankatter som gillar det?! Det förklarar ju saken! Och jag som har försökt lura Mitzi att sova på olika ställen med hjälp av kattmynta-lukt, men inget har hjälpt.

Sparrispotatis är en delikatess! De blir inte så stora, ser nästan ut som mandelpotatis men är lite fastare och smakar lite nötaktigt. Mmmums med smör och lite grovt salt!

2011-08-15 @ 13:36:57
URL: http://grasunderfotterna.blogg.se/
Postat av: utterhona

vi gjorde jättegoda mojitos med er mynta :)

2011-09-02 @ 23:58:35
URL: http://utterhona.blogg.se/
Postat av: Gräs under fötterna

Jasså?! Det kan jag tänka mig! Den såg litet avbetad ut när vi kom hem från semestern ;)

2011-09-03 @ 01:40:06
URL: http://grasunderfotterna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0