Trädgårdslandet

Längst bak i min trädgård har jag ett trädgårdsland. Från början – när vi just hade köpt huset och trädgården – var det ett trädgårdsland här, men det var uppdelat på två långa upphöjda odlingsbäddar. Precis intill var det som en gjuten betonggrund där det visade sig att det en gång hade stått ett litet hus. Förra grannen kallade det för "hönshuset". Jag vet inte om de hade hönor där, men när jag grävde i området några år senare så hittade jag rester av en avloppsbrunn i det gamla golvet. Det kanske hade varit en bykstuga en gång: en sån där med en stor järn- eller kopparkittel som man kunde elda under. Man hade ett trälock på, och kokade upp byket där. Jag har aldrig sett huset, men det fanns gamla ritningar hos kommunen.

Vårt eget hus (själva boningshuset) var bara 73 kvadratmeter stort när vi köpte det för 26 år sedan. Vi skämdes när vi tyckte att det var trångt med två barn efter att ha hört att det på 30-talet hade bott en familj här med FEM barn! – Innan det byggdes ut till 73 kvadrat! Ja, man är bortskämd... Vi byggde ut huset till nästan det dubbla, och det var välbehövligt. Flera år senare kom det ett sladdbarn till, men det blev aldrig fem barn! Nu är två utflugna och ett bor kvar hemma.



I trädgårdslandet har jag både grönsaker, örter och blommor. Jag har delat in det i fyra delar som är avdelade med trätrallar utom i mitten där jag lade några större stenar med platta sidan uppåt (ett bra sätt att "bli av med" stora stenar). Under åren har jag plockat ut Akleja-plantor från olika delar av trädgården och planterat här. De flesta är rosa, olika stora och med olika höjd. Jag har även blåvita som jag grävde upp från min blomsteräng och satte här. Det är otroligt fint tidigt på försommaren! På den gamla husgrunden har vi numera ställt en bänk där vi kan sitta och fika, min man och jag. Kan vara skönt med en paus ibland!

Rosa Akvileja

Blåvit akleja

Bakom aklejorna kommer sedan en stor rosa och vit Vial (som en luktfri luktärt, men det är en perenn). Framför denna tornar sedan stockrosorna upp sig. Det blir storslaget! Vialen slingrar sig runt allt.

Här är Vialen:



Den blir litet tråkig efter ett tag om man inte håller efter fröhusen som är som långa ärtskidor. Men de är tacksamma att samla in och plantera nya plantor av!


 
Jag skriver mer om trädgårdslandet en annan dag. Det kan sägas hur mycket som helst!

Kommentarer
Postat av: grisen

vad blåa några av aklejorna såg ut?? jättefina.

2011-08-14 @ 20:26:52
URL: http://grislabyrint.blogg.se/
Postat av: Gräs under fötterna

Jaa, de är jättefina. Blå-vita. Jag hittade dem under äppelträden i gräset - de kom plötsligt upp ett år. Då passade jag på att gräva upp en planta och sätta den i trädgårdslandet istället. Sedan har den frodats!

2011-08-15 @ 13:33:50
URL: http://grasunderfotterna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0