Höst – vem vill gå i ide?

Ja nu kommer hösten med stormsteg. Idag har jag städat undan mina krukor, slängt ut alla tomatplantor och squashplantor på komposten. Krukorna fick sköljas av och ställas in för vinterförvaring. Alltid lika tråkigt varje år. Jag är väl inte den enda som tycker att det är deprimerande när trädgården vissnar? Men det är väl så att man njuter desto mer sedan när våren äntligen kommer nästa år och allt börjar från början igen.

Vad kan man göra på hösten när allt roligt är slut i trädgården? Jo, förutom att städa och gräva om trädgårdslandet så kan man ju faktiskt förbereda sig inför nästa års planteringar genom att samla på frön. Det finns ju nu massor med frön att hämta i trädgården och i naturen. Jag samlar in dem, lägger dem på tork inne och sedan lägger jag dem i ett papperskuvert i en låda. På kuvertet skriver jag vad det är för frön, vilken färg, höjd osv. Har även, när jag har köpt goda tomater i olika fomer och färger, sparat frön och torkat. Det ska bli intressant att se om de gror nästa år.

Fröställningarna är väldigt vackra i trädgården och ibland brukar jag låta dem vara kvar. Det är fint när de avtecknar sig mot snön.

Här är bilder på olika fröställningar i min trädgård (som de såg ut för ett tag sedan). Nu har jag plockat alla frön.

Buskpion


Krollilja


Stockros


Lilja


Nästa gång ska jag försöka fotografera lite höstfärger i trädgården. DET kan ju vara något som är kul med hösten – de fina färgerna... (Om man inte tänker på att allt dör och vissnar ner förståss...).




Kommentarer
Postat av: Alexandra Kjellman

Vilka fräcka växter! =)

2011-11-11 @ 06:56:43
URL: http://alexandrakjellman.webblogg.se/
Postat av: Johanna aka Retrolover

Tack för fina kommentarer på min blogg! Slängkyssar

2011-12-07 @ 12:47:55
URL: http://retrolover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0