Fågelbad och betong




Nu har jag äntligen lyckats med att gjuta ett fågelbad i betong. Första gången jag prövade på det misslyckades jag. Orsaken var att jag blandade i svart färgpigment i betongmassan. Det blev inte så lyckat. Resultatet blev – sand!! Betongen ville inte stelna – DÅ i alla fall. Besviken spred jag ut den sandiga, smuliga betongen på ett ställe i trädgåden där jag håller på att fylla ut. Där ska jag plantera lite gräs och blommor. Vad hände sedan då tror ni? Jo, betongen stelnade en vecka senare där den låg utspridd. Så nu har jag en grå betongkaka under jorden på ett gömt ställe i trädgården. Ska bli intressant att se om det börjar växa där...
Nåja men i alla fall så gjorde jag ett nytt försök som lyckades!

Såhär gjorde jag:

Först lade jag upp en hög med kompostjord i en hög som jag sedan lade en presenning över. På detta lade jag ett rabarberblad uppochner med ådrorna uppåt. Bladet kupade sig då över jordhögen.
Sedan lade jag betongmassa över bladet, i två lager. Mellan lagren lade jag ett armeringsnät som såg ut såhär:



Efter det andra lagret med betong formade jag en liten "fot" som badet ska kunna stå på. Rabarberbladets skaft lät jag sticka ut så att det blev ett hål. Här har jag tänkt täppa till med en kork eller liknande som man kan ta bort till vintern. Såhär såg det ut när betongen hade lagts på allt. Sedan fick det stelna i tre dagar. Det var mycket svårt att bärga sig! Oj vad vi var nyfikna!



Men till slut kunde vi lyfta på hela härligheten. Bladet satt kvar och det är ganska pilligt att få loss. Det hade missfärgat betongen på ett väldigt effektfullt sätt! Hoppas att det finns kvar, fast jag antar att färgen försvinner efter ett tag. Jag fick inte loss alla bladbitar men det lossnar väl av sig själv till slut. Sonen hjälpte till, det var kul att försöka få loss bitarna. Effektivast var att spruta vatten på med hård stråle.







Volià! Nästan klart. Visst blev det fint?!!!



Kommentarer
Postat av: Joel

Verkar som du blev väldigt nöjd? Tycker den ser häftig ut. Vilken ide.. Varifrån kom den? Jag trodde inte att bladet skulle kunna göra såpass fint mönster. Smart det där med avrinningen funkar den?

2011-09-15 @ 00:21:19
Postat av: Grisi

det blev ju skithäftigt! vilka detaljer det blev? fortsätt experimentera med betong!

blir sugen på att prova på något sånt jag själv..

2011-09-15 @ 00:43:41
URL: http://grislabyrint.blogg.se/
Postat av: Gräs under fötterna

Hej ni två!

Ja det var faktiskt jätteroligt! Och så spännande innan man fick lyfta på hela härligheten! Jag köpte en bok om att gjuta betong och där hade dom gjort något liknande. Men främst hade jag tänkt gjuta bordsskivor som vi ska ha inne så småningom...om det blir bra. Men att experimentera är ju nästan roligast!

Jag hoppas att avrinningen funkar, det kommer framtiden att utvisa. Det var min egen idé.

2011-09-15 @ 19:31:22
URL: http://grasunderfotterna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0