Växtkraft i asfalten

Visst blir man helt fascinerad av hur det växer överallt?! Hur kan en maskros tvinga sig upp mellan två tätt lagda stenar, och hur kan en svamp börja växa varsomhelst.
Ett exempel på det senare skulle jag vilja visa. Det var några år sedan – på vår garageuppfart – som asfalten plötsligt började resa på sig. Jag undrade mycket över vad det kunde vara. Först bildades en liten bulle, sedan sprack bullen upp i en stjärna och något vitt kunde skymtas där nere. Döm om min förvåning när jag såg att det var ett helt knippe med fjällig bläcksvamp som tittade fram! Jag följde utvecklingen av svamparna under någon veckas tid tills de hade vissnat ned. Det var spännande. Jag tänkte visa er hur det såg ut.
Till saken hör att det höll på att bli likadant i år igen, men jag råkade köra över "bullen" med bilen, och sedan var det "kört"...
Såhär såg det ut:









Kommentarer
Postat av: Grisi

häftigt. hur kan svamparna vara så starka? trycker sig upp ur asfalt och sen blir mosade av nåns fot.

2011-10-11 @ 00:36:36
URL: http://grislabyrint.blogg.se/
Postat av: Joel

De tar väl "lite i taget", tålamod måste vara grejen

2011-10-11 @ 01:29:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0