VÅREN! Äntligen är den här

Hej allihop. Nu har jag vaknat upp ur idet (tror jag)! Värmen har ju däremot
inte riktigt infunnit sig, MEN om man tittar runt i trädgården och i naturen så
börjar det ju hända litet!
Påskliljan blommar på sydsidan i solen... (här syns det dock ganska tydligt
att vi behöver måla om husfasaden...).



Min röda julros började blomma ganska sent i år...



Blåsippan blommar även om den inte riktigt vill öppna sig eftersom
det är så grått och kallt...



Och en underskattad växt som är väldigt vacker när den blommar är
Vintergrönan, eller Vincan, som brer ut sig i trädgården som ett grönt
härligt täcke året runt. Nu har de vackra små blå blommorna börjat
komma fram. Man blir lika glad varje år.



Ett annat säkert vårtecken är Skinnbaggen. Vi har en stor ek i trädgården
som varje år har en mängd skinnbaggar som kryllar omkring runt stammen.
Varför gillar dom att vara där? Någon som vet? Att dom gillar just eken är
uppenbart, och att de gillar vämen på sydsidan av trädet. Min äldste son
som numera pluggar biologi på Uppsala universitet berättar på sin hemsida
att det var just här, vid ekens fot, som hans intresse för naturen började.
(http://www.biotrotter.com/anekdot.html) Han är nu och reser runt i Afrika
på sitt livs resa. Så kan det gå om man skickar ut sina barn på arbete i
trädgården. Kanske ett stort intresse och ett äventyr tar sin början.



Samme son gav sig sjutton på att granen som vi hade sparat till julgran
i trädgården skulle kapas med den lilla sågen på hans hans Victorinox-
kniv. Sagt och gjort. En timme senare var granen kapad, men stubben
avslöjar att det inte var helt enkelt!



Snart kommer fler vårtecken från min trädgård...
Vilken underbar tid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0