Humle och Dumle

Humleplantan slingrar sig nu runt allt och har fått små söta ljusgula kottar.
 
 
Vad ska man använda kottarna till förutom att brygga öl av dem? Kom gärna med lite tips! Jag har hört att man kan göra te, sömnkuddar och Gotlandsdricka av dem. Någon som har ett gott recept på Gotlandsdricka?
Annars är de små kottarna bara vackra där de hänger.
Humle (Humulus Lupulus) är en flerårig slingerväxt som kan bli många meter hög. Jag har planterat min vid sidan om ingången till huset. Nu har den frösått sig själv på andra sidan... Jag tänkte att man kanske kan få ihop dem över ingången, som ett grönt valv. Med risk för att man har den under takpannorna och i hängrännan förstås... Men som tur är så ska den klippas ner till hösten och sedan få nya slingor till nästa år.
Men en sak jag undrar är: min humle ser ut som om den vill växa i vänstervarv... annars sägs det att den alltid växer i högervarv. Hmm...
Och en annan sak som sägs om humle är att den är tvåbyggare, alltså har både han- och honplantor till skillnad från en del andra blommor som är sambyggare och har han- och honplantorna på samma planta och alltså pollinerar sig själva. En tvåbyggare kan aldrig pollinera sig själv. Men jag undrar vad det är för andra blommor som sitter på samma stjälk som dessa honblommor? Allt är inte kottar... Men det ska vara en honplanta i alla fall... därav kottarna!
 
 
Humleblomställningar var skattebetalningsmedel förr i tiden. Bönderna var enligt lag tvungna till att odla humle ända fram till år 1915.
 
Apropå Humle så kom jag plötsligt att tänka på ett barnprogram som jag älskade när jag var liten. Det hette "Humle och Dumle". Någon mer som kommer ihåg det?
Man hade målat ansiktena på två personers hakor och vände upp och ner på kameran när man filmade dem. Humle och Dumle bodde i ett skafferi och sjöng och hittade på allt möjligt kul. Tänk, nuförtiden finns det ju knappt skafferier längre...

Kommentarer
Postat av: grisy

kottarna är ju väldigt fina! ser ut som gröna blommor.

http://lunaetredecim.wordpress.com/2011/07/28/humle/

humle och dumle var nog lite före min tid.. :)

Svar: Ja visst är dom fina! Dom skimrar liksom i ljusgult. Vi provade att ha dem i thé häromkvällen tillsammans med mynta. Det var gott och jag blev jättetrött!! Och sov gott sedan (om det var placebo eller på riktigt vet jag inte men det funkade!!).
Franciska

2012-09-05 @ 22:33:06
URL: http://grislabyrint.blogg.se
Postat av: Lisa

Läste om din humle som växer i vänstervarv. Min murgröna vill bara växa nedåt. Hur gör man då? Frågade på plantskolan där
Jag köpte den och de tittade på mig som om jag var helgalen...
Faktum är att hur jag än gör så växer den nedåt 😊
Har någon ett bra tips? Hälsn Lisa

Svar: Hur menar du då? Det vanliga är väl att den söker sig upp mot ljuset, men den behöver ju ganska bestämd uppbindning. Annars, om den får kräla utmed marken så vill den ju bara bilda rötter och gräva sig ner i marken. Det bildas ganska lätt luftrötter på murgröna, så det är lätt att ta sticklingar från den. Vet inte om du fick svar på det du undrade? Hör av dig igen.
Franciska

2012-09-17 @ 21:44:23
Postat av: Lisa

Bestämd uppbindning hmm...
Jag band den mot väggen med massor av plastade snören som var spikade i väggen. Därefter satte jag upp en spalje. Men nej - exakt där jag bundet fast murgrönan vände den och sökte sig nedåt...
Det var det märkligaste jag varit med om.
/Lisa

2012-09-18 @ 19:29:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0