En gammal kaffekopp och en "skräpblomma"

Vad är väl en gammal kaffekopp och en "skräpblomma" om inte bara alldeles – underbart?!


Gamla, udda kaffekoppar – vad ska man göra med dem? De är för små för att använda till vanligt svenskt kaffe, men till espresso passar de utmärkt! Lyxa till vardagen med en läcker gammal kopp. Man kan hinna dem jättebilligt på Tradera eller på loppisar och antikmarknader. Det gör inget om man har flera olika, det blir bara jättefint!

Och VAD är det som betecknad ordet "skräpblomma"?! En blomma som man köper när den blommar som bäst. När det slutar blomma slänger man den (!!)... Inte jag, jag sparar på allt (om den nu inte råkade dö på senhösten). Den här kornettblomman köpte jag förra våren, jag tyckte att färgen var så härlig. Under vintern levde den en tynande tillvaro, men levde upp på våren då ljuset kom. Och nu blommar den igen alldeles fantastiskt!
Kornettblommor är härliga på ett annat sätt också eftersom man kan få fram nya plantor genom att skära av de gröna bladen längs med mittnerven. Sedan sätter man ner det långa smala bladet på längden i jorden. Efter ett tag kommer det upp nya små plantor vid varje nerv. Naturens trolleri!
Krukan från Kew Gardens kommer för övrigt från en av mina favoritaffärer Cranberry Corner i Danderyd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0