Härliga buskpion

Äntligen blommar buskpionen!
För många år sedan köpte jag en buskpion i present till en god vän. Eftersom jag själv var väldigt spänd på hur den skulle se ut så köpte jag samtidigt en i present till mig själv!
Jag planterade min i backen framför huset, då under ett antal björkar och även en ek. Busken levde en tynande tillvaro, kanske inte så konstigt i skuggan under träden. Under tiden blommade min goda väns buske med uppåt 50 blommor eftersom den står i solen på en sydvästsluttning!
För några år sedan tog vi ner 7 björkar vilket medförde att pionen fick mycket mer ljus! Nu blir det fler och fler blommor varje år. Denna vår har jag räknat till ett 10-tal knoppar. – Och varför inte 50? Undrar ni säkert nu. Jo, därför att åt sydöst och söder om busken står det fortfarande en stor ek... En stor ek tar man inte ner i första taget. Då får den självdö först.

Här kommer en sekvens med pionens utveckling under de senaste veckorna. Visst är den vacker?!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0