Ska det bli ett växthus någon gång?

Min gamla dröm sedan många år är att ha ett växthus. Jag såg en gång någon som hade byggt ett helt sagolikt växthus av gamla fönster...
Sagt och gjort – det vill jag också! Så... förra sommaren fick jag ett jättefint fönster av en god vän nere i Grännatrakten. Hon hade också byggt ett växthus av gamla fönster, och ett blev över. Jag fick det mot löftet att växthuset skulle bli byggt! Nu har fönstret stått ett år i garaget tillsammans med en del andra gamla fönster som faktiskt har sparats i 20 år! Nu kanske ni undrar hur sjutton man kan vänta så himla länge med en dröm? Varför har det inte blivit av?
Nu verkar det som om alla i min omgivning har börjat tröttna på mitt tjat om detta växthus... saker och ting börjar rulla i rätt riktning. Plötsligt så skulle en annan god vän sälja sitt sommarställe och hon undrade om jag ville ha en massa gamla fönster som låg i deras källare.. och bara väntade på mig! Sagt och gjort, vi åkte och hämtade dem!
Min man blev sedan trött på att garaget har blivit så fullt och plötsligt hade han beställt en grävmaskin, och nu är det påbörjat!



Här gräver en duktig kompis till min man. En pytteliten BobCat, men den var ganska effektiv (åtminstone nu på våren innan pinnmon har blivit till betong).
Här ryker en del av trädgårdslandet, men det får fixas iordning sedan när växthuset är på plats. Viss omfördelning kommer att ske.



När vi flyttade in i huset för snart 30 år sedan hade den tidigare ägaren huggit ner en massa träd, bl.a. en ek. Den efterlämnade en enorm stubbe som jag dolde i en hörna i trädgårdslandet. Vi var lite oroliga för den, men till slut lossnade den som en gammal rutten tand...



Efter en stund stötte vi på berg och vatten forsade in. Vattnet lyckades vi suga ut med trädgårdsslangen. Efter en stund kom det litet vatten igen, men inte alls lika mycket som först.
Anledningen till att vi ska ha ett så djupt hål är att vi ska lägga in två cisterner med vatten för att kunna ha värmeutjämning i växthuset: kylning varma dagar och värme kalla dagar.

Sedan grävde vi också ett litet ledningsschakt fram till boningshuset för att kunna ta vatten och el. Man vill väl kunna ha lite belysning och vatten skulle ju vara bra att ha inne i ett växthus.
Fast när vi grävde började jag undra om vi inte skulle kunna ha en brunn också inne i växthuset... med tanke på allt vatten som forsade in! Men det kommer nog att bli tillräckligt fullt ändå! Jag ska ju få plats med alla blommor, en vindruvsranka, krukor, minst två stolar, ett litet bord, blomstebänkar, kanske en liten kamin och .... oss själva inte minst!



Kommentarer
Postat av: Vendela

Hejhej,

åh heja heja- växthus på g. Att ha ett färdigt växthus är en fantastisk känsla. Min morfar byggde ett växthus av gamla fönster till mig för några år sedan. Och vad fint av din man att hyra en grävmaskin och dra igång. Vill du visa upp växthusbygget på Byggla? Du kan maila mig så berättar jag mer. Är du intresserad får du en liten present :)

/Vendela på Byggla

2012-05-08 @ 11:55:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0